מחקרים 26.12.2016

שימוש בריטלין, קונצרטה ומדיקינט קשורות לסיכון מוגבר לדיסקינזיה בילדים עם ADHD

נטילת תרופות ממריצות המכילות מתילפנידאט על ידי ילדים עם ADHD מגבירה את הסיכון להתפתחות תנועות בלתי רצוניות (דיסקינזיה)

תרופות מעוררות (stimulants) יעילות ובטוחות לטיפול בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (attention deficit/hyperactivity disorder – ADHD). עם זאת, מספר חקר-מקרים (case studies) דיווחו על דיסקינזיה (dyskinesia) עקב שימוש בתרופות מעוררות.
המחקר הנוכחי בוצע על מנת להשוות את ההיארעות של דיסקינזיה בין ילדים עם ADHD אשר טופלו או לא טופלו בתרופות ממריצות אל מול ילדים ללא ADHD.

158 ילדים בגילאי שש עד 18 השתתפו במחקר וחולקו לקבוצות לפי נוכחות או העדר ADHD ושימוש או אי-שימוש בתרופות לטיפול ב-ADHD. אבחנה של ADHD הוערכה על ידי ראיון פסיכיאטרי קצר לילדים (Mini International Neuropsychiatric Interview Kid - MINI Kid) ודיסקינזיה הוערכה בסולם לתנועות חריגות בלתי-רצוניות (Abnormal Involuntary Movement Scale -AIMS).
ההתערבות המחקרית היתה מתן מינון חד-פעמי של תרופה על בסיס מתילפנידאט (methylphenidate, המרכיב הפעיל בריטלין, קונצרטה ומדיקינט) לקבוצת ילדים עם ADHD, חלק השתמשו קודם לכן בתרופות דומות וחלק לא נחשפו כלל לתרופות אלו. במקביל, שאר הילדים עם ADHD, בין אם נחשפו או לא לתרופות המכילות מתילפנידאט, לא קיבלו מינון של תרופות אלו והיוו קבוצת ביקורת עם ADHD בנוסף לילדים ללא ADHD.

לפני מתן מינון של תרופה המכילה מתילפנידאט, ילדים עם ADHD שקיבלו טיפול תרופתי היו עם ציונים גבוהים יותר באופן מובהק במדד AIMS בהשוואה לילדים עם ADHD שלא קיבלו טיפול תרופתי (p<0.001) ובהשוואה לילדים ללא ADHDי(p=0.001). תוצאות דומות נצפו בשלוש הקבוצות שעה וחצי לאחר מתן מינון של תרופה המכילה מתילפנידאט.

תוצאות המחקר קוראות לרופאים להיות ערים לסיכון להתפתחות דיסקינזיה בקרב ילדים עם ADHD המטופלים עם ריטלין, קונצרטה או מדיקינט.

מקור:

Ágnes Keresztény, Gyöngyvér Ferenczi-Dallos, Szabina Velő, Júlia Gádoros, Judit Balázs
Dyskinesia in Treatment-Naive and Stimulant-Treated Children With ADHD
Journal of Attention Disorders
DOI: 10.1177/1087054716679262 | First Published November 19, 2016
http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/108705471667926

נושאים קשורים:  מחקרים,  ריכוז והיפראקטיביות,  ADHD,  תרופות מעוררות,  תרופות ממריצות,  דיסקינזיה,  dyskinesia,  תנועות לא רצוניות,  MINI Kid,  מתילפנידאט,  קונצרטה,  מדיקינט,  הפרעות קשב וריכוז,  רטלין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו