מחקרים 17.01.2017

האם טיפול באמיטריפטילין או טופירמאט יעיל במניעת מיגרנות בילדים?

לפי מחקר המתפרסם ב- NEJM, טיפול תרופתי באמיטריפטילין או בטופירמאט למניעת מיגרנות בילדים, לא נמצא כיעיל בהשוואה לפלצבו, אך הוביל לשכיחות מוגברת של תופעות לוואי

מיגרנה היא סיבה שכיחה לכאבי ראש בילדים. כיום, טיפול תרופתי מונע ניתן לילדים על סמך דעת מומחים, עם מיעוט במחקרים קליניים לצורך ביסוס הנחיות קליניות. במחקר זה, המתפרסם ב- NEJM, ביקשו החוקרים לבדוק את יעילותן של שתי תרופות המשמשות כטיפול מונע למיגרנה בקרב ילדים – אמיטריפטילין וטופירמאט.

במחקר אקראי מבוקר פלצבו, כפול סמיות, שנערך בארצות הברית, נכללו ילדים בין הגילאים 8-17 שנים, הסובלים ממיגרנות, ולפחות מארבעה התקפים בחודש. המשתתפים חולקו באופן אקראי ביחס של 2:2:1 לקבל טיפול באחת התרופות או בפלצבו. התוצאה העיקרית הוגדרה כהפחתה יחסית של 50% או יותר במספר הימים בהם סבלו המשתתפים מכאבי ראש, במהלך 28 ימים אחרונים של המחקר שנמשך כ- 24 שבועות, בהשוואה ל- 28 ימים שקדמו למחקר. תוצאות משניות הוגדרו בין השאר כירידה בתפקוד משנית לכאבי ראש, ותופעות לוואי משמעותיות שהופיעו במהלך הטיפול.

בסך הכל, כ- 361 משתתפים עברו רנדומיזציה, כאשר 328 מהם נכללו בניתוח הנתונים (132 בקבוצת האמיטריפטילין, 130 בקבוצת הטופירמאט, ו- 66 בקבוצת הפלצבו). המחקר הופסק מוקדם בשל העדר יעילות של הטיפול התרופתי לפי ניתוח נתונים מוקדם. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בכל הנוגע לתוצאה העיקרית, שהושגה ב- 52% מהילדים שטופלו באמיטריפטילין, 55% מהילדים שטופלו בטופירמאט, ו- 61% מהילדים שטופלו בפלצבו. בנוסף לכך, לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות מבחינת ירידה תפקודית משנית לכאבי ראש. משתתפים שטופלו באמיטריפטילין או טופירמאט סבלו יותר מתופעות לוואי בהשוואה לקבוצת הפלצבו, כולל תשישות (30% לעומת 14%) ויובש בפה (25% לעומת 12%) בקבוצת האמיטריפטילין, ופרסטזיות (31% לעומת 8%) וירידה במשקל (8% לעומת 0%) בקבוצת הטופירמאט. שלושה משתתפים שטופלו באמיטריפטילין סבלו מתופעות לוואי משמעותיות שכללו שינויים במצב הרוח, ותועד ניסיון אובדני בקרב מטופל אחד שטופל בטופירמאט.

החוקרים מסכמים כי לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהורדת תדירות כאבי הראש, או פגיעה בתפקוד משנית לכאבי ראש בקרב ילדים ומתבגרים הסובלים ממיגרנות, תחת טיפול באמיטריפטילין, טופירמאט או פלצבו במהלך תקופה של 24 שבועות. עם זאת, תחת הטיפול התרופתי, שיעורן של תופעות הלוואי היה גבוה יותר.

מקור:

Powers, S.W., Coffey, C.S., Chamberlin, L.A., Ecklund, D.J., Klingner, E.A., Yankey, J.W., Korbee, L.L., Porter, L.L. and Hershey, A.D., 2016. Trial of amitriptyline, topiramate, and placebo for pediatric migraine. New England Journal of Medicine.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיגרנה,  אמיטריפטילין,  טופירמאט
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו