מחקרים 07.02.2017

נטילת ויטמין D בנוסף למתילפנידאט מקלה על תסמיני ערב של ADHD בילדים

הוספת תוסף ויטמין D לטיפול יומי בריטלין/קונצרטה אינה משפיעה על התפקוד הכללי של ילדים עם ADHD אך מביאה לשיפור בתסמינים בשעות הערב

מחקרים קודמים הראו כי רמות ויטמין D בדם היו נמוכות יותר בקרב ילדים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (attention deficit/hyperactivity disorder – ADHD) בהשוואה לנבדקי ביקורת ללא ADHD. מטרת המחקר הנוכחי היתה לקבוע מהי ההשפעה של תוסף ויטמין D כטיפול משלים למתילפנידאט (החומר הפעיל בריטלין, קונצרטה) על תסמיני ADHD בקרב ילדים.

62 ילדים בגילאי 5-12 שאובחנו עם ADHD לפי קריטריוני המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות, מהדורה רביעית (DSM-IV), הוקצו אקראית לקבל 2,000 יחידות בינלאומית של ויטמין D או אינבו מותאם, בנוסף למתילפנידאט, במשך שמונה שבועות. חומרת התסמינים הוערכה בשבועות 0, 4 ו- 8 על ידי ההורים בסולם קונר (Conner's Parent Rating Scale-Revised - CPRS), סולם להערכת ADHD (ADHD rating scale-IV – ADHD-RS) ודירוג שבועי של ההתנהגות בבוקר ובערב על ידי ההורים (Weekly Parent Ratings of Evening and Morning Behavior - WPREMB).

רמות 25(OH)D בדם נמדדו בקו הבסיס לאחר שמונה שבועות ובנוסף בוצעו הערכות של משתנים אנתרופומטריים, צריכה תזונתית, פעילות גופנית, חשיפה לשמש ותופעות הלוואי.

44 משתתפים השלימו את המחקר. לאחר שמונה שבועות של נטילת התוסף, רמות 25(OH)D בדם עלו באופן מובהק בקרב המטופלים שהוקצו לתוסף ויטמין D. היתה הקלה מובהקת בתסמיני ADHD בשתי הקבוצות (p<0.05). נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בחומרת תסמיני ADHD בערב ובציון הכללי בסולם WPREMB בשבועות 4 ו- 8 (p=0.013, p=0.016 בהתאמה), אך לא נצפו הבדלים מובהקים בתסמינים לפי סולמות ההערכה CRPS או ADHD-RS.  

לסיכום, תוסף של ויטמין D כטיפול משלים למתילפנידאט מביא לשיפור בתסמיני ADHD בקרב ילדים בשעות הערב. יש צורך במחקר נוסף בכדי לבאר את ההשפעות של ויטמין D כמונותרפיה עבור ADHD ואת מנגנון הפעולה של תוסף זה.

מקור:

Mohammadpour N, Jazayeri S, Tehrani-Doost M, Djalali M, Hosseini M, Effatpanah M, Davari-Ashtiani R, Karami E.
Effect of vitamin D supplementation as adjunctive therapy to methylphenidate on ADHD symptoms: A randomized, double blind, placebo-controlled trial
Nutr Neurosci. 2016 Dec 7:1-8. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  מחקרים,  ריכוז והיפראקטיביות,  ADHD בילדים,  ויטמין D,  מתילפנידאט,  קונצרטה,  טיפול משלים ל- ADHD,  תסמיני ערב,  הפרעות קשב וריכוז,  רטלין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

יתכן שזה נכון, אבל שאלה לגבי מינון: האם 2000 יחידות לא יגרמו ל HYPERVITAMINOSIS D והתופעות קשורות אליו? וכמה זמן להמשיך עם טיפול כזה? האם לתקופה מוגבלת ואחרכך לעבור למינון תומך?