מחקרים 16.04.2015

חיסונים חדשים כנגד אבולה מגנים על קופים

שני חיסונים כנגד אבולה נמצאו בטוחים ויעילים במתן יחיד בניסוי בקופי מקוק

ההתפרצות האחרונה של מגיפת האבולה והצורך הדוחק בחיסונים מהירים ויעילים הביאו להאצת תהליכי פיתוח של חיסונים כנגד הוירוס. מספר קטן של חיסונים כנגד אבולה כבר נמצא בשלב הניסויים הקליניים, אך חוקרים ממשיכים לפתח אפשרויות נוספות ועדיפות בתהליכי פיתוח פרה-קלינים. במחקר שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת טקסס, בשיתוף פעולה עם חברת Profectus BioSciences ופורסם בכתב העת Nature, נבדקו שני חיסונים חדשים ונמצאו יעילים ובטוחים בקופי מקוק.

החוקרים השתמשו בוירוס וסיקולר-סטומטיטיס (vesicular stomatitis) מעוכב שעבר רקומבינציה כך שהוא מציג את הגליקופרוטאין הייחודי לזן מאקונה של הוירוס זאיר-אבולה (Makona strain, Zaire ebolavirus [ZEBOV]). גישה זו הניבה שני חיסונים חדשים שמהווים שיפור בטיחותי על פני חיסון דור-ראשון שפותח בשיטה דומה, הזכויות לפיתוחו נמכרו לחברת Merck והוא נמצא כרגע בניסויים קליניים בליבריה. החיסונים הוזרקו לשמונה קופי מקוק, וכעבור 28 יום, הוזרק נגיף האבולה מזן מאקונה לשמונת הקופים המחוסנים ולעוד שני קופי ביקורת בלתי מחוסנים. כשבוע לאחר ההדבקה מתו שני קופי הביקורת, למרות היעדר כל מחלה נצפית באף אחד מן הקופים בניסוי.

הקופים המחוסנים שרדו, והקטנת עומס הוירוסים בדמם הייתה פי עשרה יותר מאשר נתוני היעילות של החיסון מהדור הראשון. לא נצפו כל תופעות לוואי מהחיסון, זאת להבדיל מתופעות הלוואי של החיסון מהדור הראשון שכוללות חום וכאבי שרירים ופרקים.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי החיסונים החדשים נמצאו יעילים ובטוחים בקופים וכי יש לקדם את תלהיך הפיתוח לשלבים הקליניים.

מקור:

Mire CE , Matassov D , Geisbert JB , Latham TE , Agans KN , Xu R , Ota-Setlik A , Egan MA , Fenton KA , Clarke DK , Eldridge JH4, Geisbert TW . Single-dose attenuated Vesiculovax vaccines protect primates against Ebola Makona virus. Nature. 2015 Apr 8. doi: 10.1038/nature14428. [Epub ahead of print]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25853476

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  מחקרים,  מגיפת האבולה,  חיסונים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו