מחקרים 16.01.2017

אחוז ניכר מבני הנוער המשתמשים בסיגריה האלקטרונית יעברו בהמשך לעישון סיגריות רגילות

ממחקר שפורסם לאחרונה ב- Pediatrics עולה כי שיעורם של בני הנוער שהחלו לעשן סיגריות רגילות לאחר שנחשפו לסיגריות אלקטרוניות, היה גבוה בהרבה בהשוואה לבני נוער שלא נחשפו לסיגריות האלקטרוניות

הסיגריה האלקטרונית, שהיא מכשיר אידוי המדמה את פעולת העישון ומכיל נוזלים בטעמים שונים ובמקרים רבים גם ניקוטין, הפכה לפופולרית בקרב בני נוער בארצות הברית וגם בישראל, עם עלייה דרמטית במספר המשתמשים בה בשנים האחרונות. מסקרים עדכניים עולה כי שיעורם של בני הנוער שמשתמשים בסיגריה האלקטרונית בארצות הברית, גבוה משיעורם של אלו שמעשנים סיגריות רגילות, כאשר 1 מ- 6 תלמידים משתמש בסיגריה האלקטרונית. במאמר זה שהתפרסם לאחרונה ב- Pediatrics, בקשו חוקרים מקליפורניה לבדוק האם שימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער מעלה את הסיכון כי יעברו לעשן סיגריות רגילות בהמשך.

במסגרת ה- Southern California Children’s Health Studyי(CHS), מחקר עוקבה פרוספקטיבי שנערך בדרום קליפורניה, אספו החוקרים מידע בנוגע לשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב תלמידי כיתות י"א ו- י"ב (גיל ממוצע 17.4). כעבור 16 חודשים בממוצע נערך מעקב אחר 146 משתתפים שמעולם לא עישנו סיגריות רגילות, אך השתמשו בסיגריות אלקטרוניות, ואחר קבוצת ביקורת תואמת מבחינת מגדר, השתייכות אתנית, וגיל שכללה 152 תלמידים שמעולם לא עישנו סיגריות רגילות או אלקטרוניות.

התחלת עישון סיגריות רגילות בזמן המעקב דווחה בכ- 40.4% מבין המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות (59 בני נוער), לעומת 10.5% בלבד בקרב קבוצת הביקורת (16 משתתפים). יחס הסיכויים (odds ratio) המחושב לקשר בין השימוש בסיגריה אלקטרונית לעישון סיגריות רגילות בהמשך היה 6.17 (95%iCI; 3.30-11.6). עוד מצאו החוקרים כי נוכחות של חבר מעשן אחד או יותר העלתה את הסיכוי לעישון סיגריות אלקטרוניות בראשית המחקר (OR =י2.61; 95%iCI: 1.35-5.06), ועישון סיגריות רגילות בהמשך (OR = 2.58; 95% CI: 1.30–5.09).

החוקרים מסכמים כי תוצאות המחקר מצביעות על כך ששימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער שמעולם לא עישנו סיגריות רגילות עלולות להעלות את הסיכון לעישון סיגריות רגילות בהמשך.

מקור:

Barrington-Trimis, J.L., Urman, R., Berhane, K., Unger, J.B., Cruz, T.B., Pentz, M.A., Samet, J.M., Leventhal, A.M. and McConnell, R., 2016. E-cigarettes and future cigarette use. Pediatrics138(1), p.e20160379.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיגריה אלקטרונית,  עישון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו