הליקובקטר פילורי 08.02.2018

קו ראשון לטיפול נגד זני הליקובקטר פילורי עמידים לקלריתרומיצין

השוואה בין טיפול משולש המבוסס על קלריתרומיצין לטיפול משולש המבוסס על מטרונידאזול להשמדת זני הליקובקטר פילורי עמידים לקלריתרומיצין

טיפול משולש המבוסס על קלריתרומיצין (clarithromycin, משווק בישראל תחת השם המסחרי Karin) ומכיל מעכבי משאבות פרוטונים (PPIs) ואמוקסיצילין (amoxicillin, משווק בישראל תחת השם המסחרי Moxypen) ניתן כטיפול קו ראשון לזיהום של החיידק הליקובקטר פילורי. עם זאת, שיעור ההשמדה של החיידק תחת טיפול זה הינו מתחת ל-80% כיום בשל הופעתם של זני חיידקים עמידים לקלריתרומיצין.

מחקר אקראי פרוספקטיבי שנערך ביפן השווה בין שיעורי ההשמדה של הליקובקטר פילורי תחת טיפול משולש המבוסס על קלריתרומיצין לבין טיפול משולש המבוסס על מטרונידאזול (metronidazole, משווק בישראל תחת השם המסחרי Flagyl).

במסגרת המחקר מטופלים שנמצאו חיוביים להליקובקטר פילורי קיבלו טיפול משולש המבוסס על קלריתרומיצין ומכיל אסאומפראזול (esomeprazole, משווק בישראל תחת השם המסחרי Nexium) ואמוקסיצילין, או טיפול משולש המבוסס על מטרונידאזול ומכיל אסאומפראזול ואמוקסיצילין.

שיעורי ההשמדה של הליקובקטר פילורי שהתקבלו באנליזה בגישת "כוונה לטפל" (intention to treat) ובאנליזה בגישת "לפי הפרוטוקול" (per protocol) היו 70.6% ו-72.7%, בהתאמה, בקבוצה שקיבלה טיפול המבוסס על קלריתרומיצין.

בקבוצה שקיבלה טיפול המבוסס על מטרונידאזול, שיעורי ההשמדה של החיידק שהושגו באנליזה בגישת "כוונה לטפל" ובאנליזה בגישת "לפי הפרוטוקול" היו 91.7% ו-94.3%, בהתאמה. בקבוצה שקיבלה טיפול המבוסס על קלריתרומיצין, שיעורי ההשמדה של החיידק היו נמוכים באופן מובהק בקרב מטופלים שסבלו מזנים עמידים לקלריתרומיצין לעומת מטופלים שסבלו מזנים רגישים לקלריתרומיצין.

לעומת זאת, בקבוצה שקיבלה טיפול המבוסס על מטרונידאזול, שיעורי ההשמדה של החיידק היו דומים בין מטופלים שסבלו מזנים רגישים לקלריתרומיצין ומטופלים שסבלו מזנים עמידים לקלריתרומיצין.

לסיכום, כטיפול קו-ראשון במטרה להשמיד את החיידק הליקובקטר פילורי, טיפול משולש המבוסס על מטרונידאזול וכולל אסאומפראזול ואמוקסיצילין נמצא יעיל יותר מטיפול משולש שמבוסס על קלריתרומיצין וכולל אסאומפראזול ואמוקסיצילין.

מקור:

Adachi T, Matsui S, Watanabe T, et al. Comparative Study of Clarithromycin- versus Metronidazole-Based Triple Therapy as First-Line Eradication for Helicobacter pylori. Oncology. 2017;93 Suppl 1:15-19.

נושאים קשורים:  הליקובקטר פילורי,  אנטיביוטיקה,  קלריתרומיצין,  מטרונידאזול,  אמוקסיצילין,  אסאומפראזול,  PPIs,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו