דנ"ש בילדים 02.07.2018

השפעת דום נשימה בשינה על הקוגניציה בילדים

מחקר זה בדק האם ישנן השלכות קוגניטיביות לדנ״ש בחומרה קלה-בינונית בילדים

ילדים שישנים יותר מצליחים יותר (אילוסטרציה)
דנ"ש בילדים (אילוסטרציה)

תסמונת דום נשימה בשינה שכיחה ב-1-6% מהילדים בעולם, והסיבה השכיחה היא הגדלת שקדים ואדנואידים. ללא טיפול, עלולות להיות לתסמונת השלכות אנדוקריניות וקוגניטיביות. מחקר זה בדק האם ישנן השלכות קוגניטיביות גם לדנ״ש בחומרה קלה-בינונית  בילדים.

59 ילדים בגילאי 4-12 שעברו בדיקת פוליסומנוגרפיה ונמצא שסובלים מדנ״ש קל-בינוני נכללו בקבוצת המחקר ו-60 ילדים עם בדיקה תקינה נכללו בקבוצת הביקורת. כלל הילדים עברו מבחני אינטיליגנציה וקוגניציה תואמי גיל.

נתונים סטטיסטיים: במבחני אינטילגנציה לילדים מתחת גיל 6 עם דנ״ש היה IQ משמעותית נמוך יותר מילדים בריאים (כללי, מילולי, מבחן הבנה וניתוח חזותי, p<0.05). בילדים מעל גיל 6 עם דנ״ש תוצאות המבחן המילולי ושיוך היו נמוכות משמעותית מילדים בריאים. התוצאות לא היו בקורלציה למספר הפסקות הנשימה או לריווי החמצן הנמוך ביותר בדם. הזמן המצטבר בריווי חמצן מתחת ל-90% כן היה בקורלציה שלילית ל-IQ ביצועי.

סיכום: לדנ״ש בחומרה קלה-בינונית בילדים תיתכן השפעה שלילית על ילדים במיוחד מתחת גיל 6.

מקור:

Association between mild or moderate obstructive sleep apnea hypopnea syndrome and cognitive dysfunction in children.

Jing Zhao, et al. Sleep Medicine, In press, accepted manuscript, Available online 9 June 2018

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  דום נשימה בשינה,  אינטיליגנציה,  קוגניציה,  ריווי חמצן בדם,  שקדים,  אדנואידים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו