כולסטזיס תוך-כבדי מולד 14.01.2019

עיכובים התפתחותיים באנשים עם חסר ציטרין

במחקר זה הראו החוקרים פגיעה אופיינית בגדילה ובהתפתחות בקרב אנשים עם חסר ציטרין, המרמזת על חשיבותו של הציטרין בייצור שומן

חסר בציטרין (Citrin) גורם לכולסטזיס תוך-כבדי מולד (Neonatal Intrahepatic Cholestasis – NICCD), כשלון התפתחותי, דיסליפידמיה ו-Citrullinemia מסוג 2. בעקבות פגם בחלבון ה-NADH, חסר בציטרין פוגע בגליקוליזה הכבדית ובליפוליזה שמובילה לפגיעה בייצור מאגרי אנרגיה כבדיים.

כדי לחקור את תפקודו הפיזיולגי של הציטרין, החוקרים בחנו את ההתפתחות של 111 מטופלים (51 גברים ו-60 נשים) עם NICCD ו-12 מטופלים ללא (5 גברים ו-7 נשים). בין השאר הם בדקו את המשקל, הגובה והגנוטיפ. מתוך נתונים אלה הם בנו עקומות גדילה בשיטת Lambda-Mu-Sigma.

המטופלים עם NICCD היו עם פגיעה משמעותית בגדילה, ובתוך זה משקל לידה ואורך לידה נמוכים, משקל גוף נמוך עד לגיל 6-9 חודשים, גובה נמוך עד לגיל 11-13 שנים, ומשקל גוף נמוך בילדים בני 7-12 וילדות בנות 8. מטופלים ללא NICCD התייצגו עם פגיעה דומה בהתפתחות, ובכלל זה פגיעה בגובה ובמשקל הלידה ופגיעה בגדילה בזמן ההתבגרות.

במהלך הטרימסטר השלישי להריון, הגוף זקוק לליפוגנזה כדי לייצר מאגרי שומן גופי ומיאלין עבור מערכת העצבים המרכזית. פגיעה בתהליך זה, ככל הנראה, מובילה למשקל לידה וגובה נמוכים. בקרב הילדים החולים, קצב הגדילה הכי משמעותי מתרחש בששת החודשים הראשונים ולאחר מכן מאט, דבר שככל הנראה קשור להתפתחות ולהחלמה מ-NICCD. ההתבגרות היא התקופה השנייה בה חולים אלו עוברים השלמת גדילה, והיחס והפיזור של שומן הגוף משתנה כתלות בגיל ובמין.

מקור: 

Numakura C. et al (2018). J Inherit Metab Dis;

נושאים קשורים:  מחקרים,  חסר ציטרין,  בעיות התפתחות,  פגיעה במערכת המרתית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו