כאב גרון 11.04.2019

האם מטופלים עם כאב גרון מקבלים אנטיביוטיקה ללא צורך?

החוקרים בדקו האם רופאים ואחיות בדנמרק פועלים לפי הקווים המנחים לטיפול בכאב גרון ומצאו כי פעמים רבות יש נטייה לבצע משטחי גרון ולתת אנטיביוטיקה בניגוד להנחיות

כאב גרון מהווה התייצגות קלינית נפוצה של זיהום חריף בדרכי האוויר במסגרת רפואת המשפחה. למרות שמרבית הזיהומים אינם מזיקים וחולפים מעצמם, יש נטייה לתת אנטיביוטיקה לעיתים קרובות. בדנמרק, אחיות קליניות מטפלות בחלק הולך וגדל של מטופלים המגיעים עם מחלות חריפות קלות.

המטרות של החוקרים היו לבחון את אופן הטיפול של אחיות ורופאי משפחה בדנמרק במקרים של מטופלים עם כאב גרון ולבדוק את מידת ההתאמה של הטיפול לקווים המנחים בדנמרק.

החוקרים ביצעו מחקר חתך במהלך חורף 2017, שכלל רופאי משפחה ואחיות במרפאות בדנמרק. מטופלים שהגיעו עם כאב גרון נרשמו לפי שיטת ה- Audit Project Odense method.

במחקר השתתפו 44 רופאי משפחה ואחיות ונבדקו רשומות של 1,503 מטופלים שהגיעו עם כאב גרון. מרבית המטופלים עברו משטח גרון ל-Strep A, בייחוד כאשר טופלו ע"י אחות (84.6% בהשוואה ל-61.8%, χ2 = 90.1,י
P<0.05. החוקרים מצאו כי 40.6% ממשטחי הגרון שבוצעו לא תאמו להמלצות בקווים המנחים. בנוסף, החוקרים מצאו כי כשליש מהמטופלים קיבלו אנטיביוטיקה, ללא קשר למי שטיפל בהם (χ2 =0.33, P=0.57). עם זאת, 32.4% מהמרשמים שניתנו לאנטיביוטיקה לא תאמו את ההנחיות.

החוקרים הסיקו כי מטופלים שהגיעו למרפאה בעקבות כאב גרון טופלו באופן דומה על ידי האחיות והרופאים, מלבד השימוש במשטח גרון שהיה נפוץ ביותר בקרב מטופלים שטופלו על ידי אחות. התוצאות של המחקר הנוכחי הראו כי יש מקום לשיפור הניהול של המקרים הללו במסגרת רפואת המשפחה בדנמרק.

מקור: 

Stuhr, J.K. et al. (2019) Family Practice 36,2.

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  בדיקות אבחנתיות,  קווים מנחים,  אחיות,  כאב גרון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו