תיאור מקרה 04.03.2021

תיאור מקרה: קרע של קרצינומה הפטוצלולרית עקב טיפול ברמוקירומאב

בתיאור מקרה שפורסם ב-American Journal of Case Reports מתואר חולה עם HCC שטופל עם רמוקירומאב הפועל במנגנון של עיכוב אנגיוגנזה

קרצינומה הפטוצלולרית. אילוסטרציה

קרצינומה הפטוצלולרית (HCC) היא גידול כבד ראשוני אשר לרוב, אך לא תמיד, מתפתח באנשים עם מחלת כבד כרונית ובפרט באנשים שחמת או זיהום HBV כרוני. HCC קשורה בפרוגנוזה עגומה אך טיפולי קו ראשון וקו שני חדשים שנכנסו לשימוש לאחרונה הובילו לשיפור משמעותי בפרוגנוזה של חולים אלה. קרע של HCC הוא מצב נדיר יחסית המתרחש ב-3%-26%.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports מתואר חולה עם HCC אשר טופל עם הנוגדן החד-שבטי רמוקירומאב הפועל במנגנון של עיכוב אנגיוגנזה.

לאחר הטיפול החולה התייצג עם "בטן חריפה" ולאחר ביצוע הדמיית בטן התגלה פנאומו-פריטונאום עם קולקציות מרובות בבטן ובאגן.

המטופל עבר לפרוטומיה חוקרת ונמצא כי פרנכימת הכבד נקרוטית ועברה פרפורציה ובנוסף, ישנן מיקרו- פרפורציות בדודנום הפרוקסימלי.

דו"ח הפתולוגיה מדגימות הכבד הדגים שיירים של HCC יחד עם נקרוזיס נרחב.

החוקרים מסכמים כי המנגנון בו מתרחשות פרפורציות של גידולי HCC אינו מובן דיו. ייתכן שפגיעה בכלי דם המתבטאת בייצור יתר של קולגן ופרופילפרציה של אלסטין בדופן כלי הדם המזינים את הגידול היא זו שמובילה לקרעים וכי תהליך זה הואץ על ידי השימוש ברמוקירומאב.

סברה מזאת נתמכת על ידי העובדה כי תופעות הלוואי של רמוקירומאב כוללות דמם במערכת העיכול ופרפורציית מעיים.

מקור:

Haider, A. et al.  (2021) Am J Case Rep 2021; 22:e929493DOI: 10.12659/AJCR.929493

נושאים קשורים:  תרופות אנטי-נאופלסטיות,  קרצינומה הפטוצלולרית,  פנאומופריטונאם,  תיאור מקרה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו